Voor de stad en regio
Voor de stad en regio

Extra maatregelen tegen spoorlopers Alkmaar Noord

Door: Prorail

De problemen met spoorlopers bij station Alkmaar Noord blijven aanhouden. Daarom neemt ProRail een aantal extra maatregelen om spoorlopen tegen te gaan. We doen een oproep aan bewoners en reizigers: steek niet het spoor over, het is die vijf minuten sneller echt niet waard.Werkzaamheden op station Alkmaar Noord. We zien nog te vaak dat mensen het spoor over steken en vragen iedereen gebruik te maken van de omlooproute.

Verbouwing Station

Alkmaar Noord ondergaat een metamorfose. Zo krijgt de perrontunnel twee glazen liften naar de perrons. Hierdoor kunnen vanaf volgend jaar meer mensen van het station en de trein gebruik maken. Op het dak laat ProRail zonnepanelen leggen die ruim negentig procent van het jaarlijks verbruik van het station zullen gaan opwekken. Ook zorgen we voor nieuwe trappen en knappen we de voetgangers- en fietserstunnel op.  

Omlooproute 

Voor het zover is ervaren reizigers en omwonenden een aantal maanden lang hinder. Toen we begin september met de bouw begonnen hebben we de voetgangers- en fietserstunnel moeten sluiten. Het is namelijk te gevaarlijk om deze tijdens de werkzaamheden te gebruiken. ProRail heeft een omlooproute gemaakt zodat reizigers veilig aan de andere kant van het spoor kunnen komen. Het omlopen kost ongeveer vijf tot zeven minuten extra tijd en we hebben de route met routeborden en posters aangegeven. Ook hebben we bewoners van te voren per brief geïnformeerd over de werkzaamheden en de omlooproute. 

Spoorlopers 

Het grootste deel van de reizigers en omwonenden maakt goed gebruik van de omlooproute en wij willen ze hiervoor bedanken. Zij werden hierbij geholpen door verkeersregelaars die door de aannemer en ProRail waren ingezet. Toch kregen we bij Alkmaar Noord al gauw te maken met een ongekend aantal spoorlopers. Keer op keer zagen we dat mensen vanaf het perron over het spoor liepen om aan de andere kant van het station te komen. Dit is niet alleen verboden en een van de grootste oorzaken van vertragingen op het spoor: spoorlopen is bovenal levensgevaarlijk. 

Boa’s en boetes 

ProRail zette daarop boa’s in die spoorlopers hebben beboet. Ook hebben we de omliggende scholen aangesproken nadat we zagen dat er onder meer veel scholieren onder de spoorlopers zaten. Leraren hebben zowel de scholieren als de ouders aangesproken op het spoorlopen, maar de problemen hielden aan.

Beveiligers en afsluiten perroningangen 

Deze week hebben we daarom in overleg met de gemeente Alkmaar en met NS extra maatregelen genomen. De verkeersregelaars hadden we half september al vervangen door beveiligers die bij de ingang van het perron staan. Om te zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen hebben we maandag 19 oktober een aantal ingangen van het perron afgesloten zodat reizigers aan beide kanten van het station nog maar van één ingang gebruik kunnen maken. In totaal zijn er drie ingangen gesloten. 

Omroepberichten 

Sinds maandag 19 oktober staan er ook regelmatig veiligheid & service-medewerkers van NS op het station om spoorlopen tegen te gaan. Conducteurs van NS gaan voor aankomst op station Alkmaar Noord reizigers al in de trein via omroepberichten informeren over de omlooproute en wijzen op het gevaar van spoorlopen. 

Het is die vijf minuten sneller echt niet waard 

ProRail zal in de gaten houden wat het effect van de maatregelen is en we onderzoeken voortdurend of we nog extra stappen kunnen zetten. Maar we willen bewoners en reizigers ook aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Omlopen is vervelend, al helemaal omdat de verbouwing zo lang duurt. Maar we willen er een ruimer en toegankelijker station voor teruggeven. Laat je niet verleiden om het spoor over te steken. Spoorlopen heeft meer gevolgen dan je denkt. Het is die vijf minuten sneller echt niet waard.