
Veiligheid tussen de oren krijgen gaat niet van de ene op de andere dag, is de ervaring van Stam & Co. Daarom maakt het infrabedrijf uit Alkmaar er een hele Bewust Veilig Week van. En ook omdat het uitgebreide programma dan goed te spreiden is. Informatie wordt in onderdelen aangeboden en in de loop van de week komen de onderwerpen steeds terug.
Als het om veilig werken gaat dan valt er bij de infra nog wel wat te winnen, weten ze bij Stam & Co. Het familiebedrijf uit Alkmaar is 70 jaar oud en heeft ervaring met zo’n beetje alles wat aan kabels en leiding de grond in gaat. Ook heeft Stam & Co een afdeling Rail. Projectleider Rens Wijnands is daar de eindverantwoordelijke van. Hij is ook degene die binnen Stam & Co het veiligheidsbewustzijn naar een hoger niveau moet trekken. “Mijn afdeling werkt veel voor opdrachtgever ProRail. Zij stellen hoge eisen aan de bedrijven die voor ze werken, zijn ook initiator van de Veiligheidsladder. Met Rail zitten we op trede 4. Dat is waar we met de rest van Stam & Co ook naar toe willen, nu is dat nog 3.” In de loop van 2022 moet dat treetje hoger gehaald zijn, en dat is een hele klus. Stam & Co is daar dag in dag uit mee bezig.
Extra inspanning
De Bewust Veilig Dag vinden ze in Alkmaar een mooi initiatief dat goed bij dat veiligheidsbewustwordingsproces kan worden gebruikt om extra nadruk te leggen. Maar één zo’n dag in het jaar vinden ze eigenlijk te beperkt. “Vorig jaar hebben we er een hele week van gemaakt en dat is iedereen goed bevallen. Vandaar dat we het weer doen.” Wijnands legt ook uit wat de gedachte achter die uitgebreide aanpak is. “Je kunt allemaal regels voor veilig werken bedenken maar uiteindelijk zijn het de medewerkers zelf die het moeten doen. Daar hebben ze veiligheidsbewustzijn voor nodig en het is langdurig proces om dat te stimuleren. Door er een week van te maken, kun je breder uitpakken, met workshops bijvoorbeeld.” Uitsmeren over een hele week maakt ook dat alles beter te plannen is, en dat is wel nodig met 160 medewerkers. “Bijkomend voordeel is dat we de activiteiten en de deelname eraan zo kunnen verdelen dat ook de dagelijkse werkzaamheden zoveel mogelijk gewoon kunnen doorlopen.”
Laagdrempelig
Veiligheid staat bij Stam & Co dus van maandag 28 maart tot en met vrijdag 1 april extra in de schijnwerpers. De Bewust Veilig Week wordt afgetrapt met een filmpje waarin directie en collega’s vertellen wat veiligheid voor ze betekent, hoe ze eigenaarschap tonen en waar ze op blijven hameren. Een makkelijke en toegankelijke manier, zo’n filmpje; de medewerkers kunnen het bekijken wanneer ze willen. “We laten ook heel bewust collega’s aan het woord omdat de boodschap nu eenmaal beter overkomt dan wanneer het alleen een verhaal van de directie is”, zegt Wijnands.
De kantoren en de keten zijn tijdens de week versierd met posters en slingers uit het Bewust Veilig Dag Early Bird-pakket. Voor het thuisfront zijn er onder meer kleurplaten en een sloganwestrijd. Allemaal om het veiligheidsbewustzijn te vergroten.
Breed programma
Het infrabedrijf stimuleert gezond eten door tijdens de week fruit als snack uit te delen. “Gezondheid van lijf, leden en geest is belangrijk voor veiligheid op het werk. Het helpt je scherper te zijn op onveilige situaties”, legt Wijnands uit. Verder zijn er verschillende workshops en trainingen, met veiligheid als thema. Sommige zijn heel specifieke voor bepaalde functies zoals Werkvoorbereider. Andere, bijvoorbeeld de workshop ‘Aanspreken? Hoe doe je dat eigenlijk?’, zijn breder en algemener, nuttig voor álle medewerkers.
Op de Bewust Veilig Dag zelf bezoeken de leidinggevenden de werklocaties. Niet om te kijken of de medewerkers het wel goed doen maar om het gesprek met ze aan te gaan. “We willen weten wat de medewerkers zelf doen om hun werkplek veilig te maken en waar ze daarbij tegenaan lopen. Daar leer je als bedrijf van, en de medewerkers kunnen er op hun beurt ook van leren.”
Hoe meer meldingen hoe beter
Tijdens de bijzondere week wordt de VeiligWerkapp voor het melden van onveilige situaties en bijna-ongevallen nog eens extra onder de aandacht gebracht. En het goede doel voor 2022 wordt bekend gemaakt. “We werken nu twee jaar met de app. Vorig jaar hebben we voor het eerst voor elke melding € 2,00 overgemaakt naar een goed doel. Het werkt want we kregen twee keer zoveel meldingen.” Slechte zaak zou je denken maar volgens Wijnands is het juist positief. “Hoe meer meldingen je krijgt hoe meer je als bedrijf kunt leren en hoe veiliger je het werk kunt maken.” Dit jaar hoopt Stam & Co dan ook nog meer duiten in het zakje te doen.