De online zender voor Alkmaar en de regio
De online zender voor Alkmaar en de regio

Column: Gosse Postma: Uitbreiding Singelgarage

Als je weet wat er komt, kan je achteraf niet zeggen dat je het niet wist’. De Singelgarage is de afgelopen weer geopend, nadat de reparatiewerkzaamheden zijn afgerond. Gelukkig voor de ondernemers en bewoners van de stad. Zeker de ondernemers in de directe omgeving hebben flink last gehad, corona en de sluiting van de garage hebben er flink ingehakt. De Singelgarage is een fijne, veilige, schone garage en de auto’s zijn uit het zicht. Beter wordt het niet, zou je denken. Echter het kan veel beter, de plannen om deze garage te verdubbelen liggen klaar. Er is nu behoefte aan 406 extra parkeerplaatsen en in de nabije toekomst nog veel meer.

Ik heb namens het CDA Alkmaar enige jaren terug, voorgesteld om leegstaande winkels in de aanloopstraten naar het centrum, een woonvergunning te geven. Dat is een groot succes en bovendien kan eenieder zien dat in bijna elke straat in het centrum appartementen boven winkels worden gerealiseerd. Daarnaast zijn er grotere aantallen gepland in de oude V&D, Primark en de Raad voor de Kinderbescherming.  Als je alle plannen en ontwikkelingen optelt, komen er 1000 woningen bij, in het centrum en de directe omgeving op de middellange termijn. Dat zijn meer woningen dan er in Stompetoren staan, om een beeld te geven.

De gelande parkeergarage bij het ziekenhuis is in de nieuwe plannen gehalveerd, dat zal nog meer parkeerdruk geven in de omgeving. In juni verscheen het rapport ‘Inventarisatie & Analyse parkeergarages in Alkmaar’ en daarin wordt voorgesteld eerst de Karperton en het Kanaalschiereiland aan te pakken. Op zich goed, maar te kort door de bocht, de Karperton zal waarschijnlijk gesloopt en gedeeltelijk gecompenseerd worden, dat betekent minder plekken om te parkeren voor bezoekers, maar ook voor bewoners.

Als je ziet dat het aantal inwoners van de binnenstad groeit, moeten er niet minder, maar meer parkeerplaatsen komen. Het is een utopie om te denken dat thuiswerken, het OV, de deelauto en de fiets dat probleem oplossen. Daarnaast is het natuurlijk een persoonlijke en geen politieke keus om wel of niet een auto te hebben.

Naast de goede ontwikkeling van meer bewoning in de stad, staat er nog een uitdaging te wachten. De elektrische auto staat op het punt een grote vlucht te nemen. De TCO (Total Cost of Ownership)  is nu al lager dan een benzine of dieselauto. Binnen enkele jaren zijn ook de aanschafkosten lager. Dan rijst de vraag, hoe gaan we al die auto’s opladen?

Het is zeer de moeite waard, om het grootschalig aanleggen van laadpunten in de Singelgarage, te onderzoeken. Het elektriciteitsnet is niet voorbereid om in alle straten veel laadpunten te maken, dit zou dus een uitstekende oplossing kunnen zijn. ‘En het brandgevaarrisico?’, hoor ik je denken. Binnen afzienbare tijd komen er solid state en SALD accu’s op de markt, dan is dat probleem uit de wereld.  Dat moet natuurlijk ook, want in alle steden in de wereld zijn parkeergarages en deze moeten toegankelijk zijn voor elektrische auto’s.

Kortom, als je weet wat er komt, kan je achteraf niet zeggen dat je het niet wist. Het is tijd voor slimme keuzes, niet tot of vlak na de verkiezingen, maar een visie op onze prachtige stad over tien of twintig jaar.

Gosse Postma / Flessenpostalkmaar.nl

CDA Alkmaar