
Bedrijven in het Noordzeekanaalgebied, samen verantwoordelijk voor bijna 70% van de CO2-reductie, gaan waarschijnlijk haar CO2-reductiedoel van 55% in 2030 niet halen. Zij hebben veel last van de netcongestie (file op het elektriciteitsnet) schrijft Edward Stigter, voorzitter van het Bestuursplatform Energietransitie Noorzeekanaalgebied, in een brandbrief aan de Tweede Kamer.
In de brief, die is opgesteld door de samenwerkende partijen rond het Noordzeekanaal, krijgen Kamerleden verschillende oplossingen aangeboden om toch op tijd de gewenste reductie te bereiken.
Er wordt gevraagd om op korte termijn meer ruimte te bieden voor oplossingen. Bijvoorbeeld door experimenteerruimte in wet- en regelgeving en nieuwe contractvormen tussen netbeheerder en klanten. Ook wordt financiële ondersteuning gevraagd voor grote batterijen waar elektriciteit in perioden van overschot in kan worden opgeslagen.
Een andere oplossing die in de brief wordt uitgewerkt is, om niet alle aanvragen voor stroomaansluitingen op volgorde van binnenkomst af te handelen, zoals nu gebeurt. Er kan bijvoorbeeld voorrang gegeven worden aan slimme, collectieve oplossingen die geen extra capaciteit van het elektriciteitsnet vragen.
Tot slot moeten bedrijven die de door hen aangevraagde stroomverbindingen niet gebruiken, makkelijk verplicht worden gesteld deze capaciteit weer in te leveren.