Simone de Groot creëert met haar kunst troostrijke ruimtes die rust bieden in onze hectische wereld. Hoewel niet religieus gebonden, werkt ze vaak op religieuze locaties waar ze de essentie van de plek aanvoelt en versterkt. Met minimale ingrepen maakt ze ruimtes zacht en stil, zodat een sfeer van contemplatie ontstaat. In de consistorie van de Grote Kerk toont ze vijf werken.
De Grote Kerk, oorspronkelijk katholiek maar na 1573 protestants, vormt het decor voor De Groots Nonnenberg – een omgekeerde beeldenstorm geïnspireerd op Thérèse van Lisieux en haar medezusters. De installatie I found myself standing on the mountain sluit hierbij aan: een oranje berg met veelkleurige zijde, bekroond door een bolletje als ‘ik-persoon’ – een luchtige verwijzing naar een spiritueel pad.
Laaghangende bewolking, hoekige roze wolken, ontstond na de geboorte van haar eerste kind. Zonder de spreekwoordelijke roze wolk te ervaren, maakte ze deze zelf: zacht en lief, maar met scherpe randen. De titel verwijst naar postnatale neerslachtigheid.
Son, een kind-achtig wezen, drukt volharding uit ondanks moeizaam streven – het gevoel onderaan de berg te staan. Het armenloze kindje wekt zowel medelijden als vertedering op.
Octaaf_XS vormt een groot gebaar met minimale middelen: twee kroonluchters met acht linten die licht van boven naar beneden geleiden.
Van 20 juni t/m 7 september 2025 organiseert Kunstuitleen Alkmaar ‘Triënnale Alkmaar’, een kunstroute langs het Alkmaars Kanaal die reflecteert op de geschiedenis, het heden en de toekomst van deze plek. De Groot creëert hier nieuw werk dat, zoals steeds, de genius loci centraal stelt.
Kijk op kunstuitleenalkmaar.nl voor meer informatie over Triënnale Alkmaar.