Verbetering toegankelijkheid Stadskantoor en klachtenafhandeling Stadswerk072
Vanwege klachten over de bereikbaarheid heeft het college aangegeven met grote regelmaat bij evenementen en activiteiten in stad en dorpen aanwezig te zijn. Volgens Alkmaar kan er ook vrij eenvoudig een afspraak gemaakt worden met een wethouder of de burgemeester.
Om het stadskantoor meer toegankelijk te maken voor mensen die kiezen voor persoonlijk contact is er sinds dit jaar een veiligheidsbalie om overlast en onveiligheid te melden en een bouwloket voor inwoners die het niet lukt om digitaal een vergunning aan te vragen. Ook is de gemeente bezig met het tot stand brengen van een groene golf dienstverlening met een loket voor burgerinitiatieven, die in de planning staat om in gebruik te nemen per 1 januari 2025.
Hiermee worden inwoners dan geholpen om initiatieven en de eventueel benodigde vergunningen of subsidies vlot aan te vragen. Het college heeft het doen van een melding ook toegankelijker gemaakt door ervoor te zorgen dat een melding maken nu ook kan zonder DigiD. Inmiddels wordt 50% van de meldingen door Stadswerk072 binnen 2 dagen afgehandeld en 80% worden binnen 1 week opgelost. Andere meldingen over gevaarlijke situaties worden binnen 24 uur opgelost.
Bron: Mediapartner BEATFM