Het gescheiden afvalinzamelingssysteem met variabel tarief geldt in Bergen sinds 1 januari 2024. Die aanpassing heeft ertoe geleid dat ongeveer de helft van de grijze containers per ophaalronde aan de weg staat.
De tarifering van het ophalen van dat restafval bezorgt de inwoners in Bergen gemiddeld een rekening van zo’n 24 euro voor de eerste helft van het jaar. De eindrekening daarvoor ontvangen ze overigens pas in februari 2025, omdat dan duidelijk is hoeveel keer de grijze bak daadwerkelijk is opgehaald in 2024. Wie nu al schrikt van het bedrag kan natuurlijk ook kijken of er nog wat meer te scheiden is. Hoe beter de scheiding, des te minder restafval. En hoe minder de grijze bak aan de weg staat, hoe minder je betaalt.
Cocencus is de uitvoeringsorganisatie die de facturering van onder meer de afvalstoffenheffing voor de gemeente Bergen verzorgt. Op hun site kunt u zien hoeveel keer u uw grijze bak aan de weg heeft gezet en wat dus de kosten gaan worden. De gegevens die daar staan zijn overigens zo’n anderhalve maand oud.
Kijk op cocensus.nl/nl en klik op ‘digitaal loket’ rechtsboven. Dan inloggen met uw DigiD en klikken op de tegel ‘afval’. Dan ziet u hoeveel u kunt verwachten op de factuur straks.
Bron: Flessenpostuitegmond.nl