Hegeman aan de slag met dak onderdoorgang Heerhugowaard

Hegeman aan de slag met dak onderdoorgang Heerhugowaard

De bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard is officieel gestart. Dinsdag 3 september heeft wethouder Nils Langedijk symbolisch de sleutel van het bouwterrein overhandigd aan aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman. Op deze plek, waar eerst het Feenstra-pand stond, bouwt Mobilis-Hegeman namens ProRail de komende zes maanden aan het spoordek.

Aan de slag

“Nu we de sleutel hebben, kunnen we aan de slag met de bouw van het spoordek”, vertelt René van Deuveren, technisch directeur van Hegeman Bouw & Infra. “Dit is een essentieel onderdeel:  dit spoordek wordt in maart op z’n plek gereden tijdens een treinvrije periode van zes dagen. Het spoordek is het definitieve dak van de tunnel waar de trein overheen komt te rijden. Vervolgens gaan we onder het spoordek de onderdoorgang uitgraven. Het spoordek is 40 meter lang, 16 meter breed en weegt 1500 ton.”

René: “Heel mooi dat wij dit terrein hiervoor kunnen gebruiken. Nu hoeft de N242 niet te worden afgesloten. In januari starten wij met de afsluiting van de Zuidtangent om de damwanden aan te brengen voor de onderdoorgang. Dit zal hinder opleveren, maar wij zullen ervoor zorgen dat dit beperkt blijft. Bovenal staat voor ons dat de werkzaamheden worden uitgevoerd op een veilige manier met het oog op de omgeving. Na het eerste kwartaal van 2026 stellen wij de onderdoorgang en Zuidtangent weer open voor al het verkeer.”

Zuidtangent dicht

In januari gaat de Zuidtangent dicht, tussen de kruispunten Stationsplein en Gildestraat-Industriestraat. Dit gaat zo’n 16 maanden duren. Auto’s, fietsers en voetgangers moeten omrijden en omlopen, maar treinen blijven bijna de gehele periode rijden. Behalve medio maart 2025, dan rijden er ongeveer een week geen treinen om het spoordek te kunnen inrijden.

“Voor ProRail blijft het motto: de beste overweg is geen overweg. En zeker op deze locatie”, aldus regiodirecteur Harro Homan. “De Zuidtangent is een hele drukke weg. Het is de verkeersader in Heerhugowaard die het stadshart verbindt met de N242 en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras. Het treinverkeer neemt toe, dan wil je dit soort gelijkvloerse kruisingen eigenlijk niet meer hebben. Trein- en wegverkeer moeten elkaar minder in de weg zitten.”

Informatieavond in oktober

Bouwmanager Marcel Martens woont zelf in de gemeente. Hij vult aan: “Dat maakt het extra speciaal om aan dit project te mogen werken. We gaan hier iets heel moois realiseren. Maar, zoals gezegd, voor het zover is moeten we door wat ongemak heen. Maar dat is het echt waard.” 

Om iedereen goed te informeren, houden ProRail, Mobilis-Hegeman en gemeente Dijk en Waard op 7 oktober een informatiebraderie over het Stationskwartier. Al het bovenstaande komt hier aan de orde, maar ook andere ontwikkelingen, zoals woningbouw in het Stationskwartier. De spooronderdoorgang is nodig om het gebied leefbaar te maken en te houden voor de toekomst. Het Stationskwartier wordt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen in een waterrijke, groene omgeving.

Ook interessant

error: Content is protected !!