ProRail en de provincie Noord-Holland nemen samen nieuwe maatregelen om de spoorbrug over de Westerweg (N242) in Heerhugowaard beter te beschermen tegen aanrijdingen.
N242 dicht
Afgelopen dinsdag 13 mei om 20.00 uur werden er aangepaste waarschuwingskegels opgehangen aan de hoogteportalen. De werkzaamheden duurde tot de volgende ochtend 5.00 uur. De N242 was dan ook ter hoogte van het spoorviaduct in beide richtingen afgesloten. Het verkeer richting Alkmaar werdt via Broek op Langedijk en de N245 geleid. Verkeer richting Schagen kon via de Westtangent rijden.
Verbeterde exemplaren
Aanrijdingen door te hoge vrachtwagens zorgen regelmatig voor schade aan de spoorbrug én verstoringen van het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard. De eerder geplaatste kegels werkten niet zoals gehoopt en bleken zelfs gevaar voor weggebruikers op te leveren. Daarom plaatst ProRail in overleg met de provincie nieuwe, technisch verbeterde exemplaren.
De nieuwe kegels zijn gemaakt van lichter kunststof (polyurethaan) in plaats van staal, maar voldoen wél aan alle gewichtseisen. Ook de ophanging wordt aangepast. We gebruiken sterkere kettingen, waarmee we de kans verkleinen dat een kegel losraakt bij een aanrijding.
We hangen de waarschuwingskegels een paar centimeter hoger dan 4,00 meter, zodat vrachtwagens wat marge hebben. De wettelijke doorrijhoogte voor de spoorbrug blijft echter 4,00 meter. Vrachtwagens hoger dan dat, zijn in overtreding. Dit staat ook duidelijk aangegeven bij de spoorbrug. De hoogteportalen met kegels zijn een laatste waarschuwing voor vrachtwagenchauffeurs voordat ze onder de spoorbrug doorrijden. Ze worden in de nacht van 13 op 14 mei bij het noordelijke en zuidelijke hoogteportaal geplaatst.
Let op de limiet
We vragen chauffeurs en transportbedrijven om alert te zijn op de hoogte van hun voertuig. De spoorbrug is geschikt voor verkeer tot maximaal 4,00 meter hoog. Door vooraf te controleren, voorkomen we samen veel ellende.
“We nemen deze maatregel om de brug te beschermen, ook al voldoet hij aan alle bouwvoorschriften”, zegt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “We hopen écht dat dit nu effect heeft, want de brug heeft eronder te lijden en de reiziger nog veel meer. Elke aanrijding door een te hoge vrachtwagen zorgt voor schade, vertraging en frustratie. Dat willen we samen aanpakken.”
Op weg naar een structurele oplossing
Naast tijdelijke maatregelen wordt ook naar een structurele oplossing gezocht. De vervanging van de spoorbrug staat nu gepland voor 2039. Prorail verkent samen met de gemeente Dijk en Waard en de provincie Noord-Holland of dit moment naar voren kan worden gehaald.