De A.C. de Graafweg (N241) is donderdag 24 oktober 2024 officieel geopend
Tijdens de officiële opening verrichtten gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland, Irene Biesheuvel-de Graaf (dochter van laadmeester voor de Binnenlandse Strijdkrachten A.C. de Graaf) en Senna Kramer (geboren op de A.C. de Graafweg) samen de openingshandeling.
Rondom de opening waren er verschillende activiteiten en feestelijkheden georganiseerd. Zo speelde de West-Friese band Oôs Joôs op kruispunt de Pade het nummer ‘AC de Graaf’ en blikten verschillende sprekers van Boskalis, PWN en de provincie Noord-Holland terug op de werkzaamheden.
“Na jaren van voorbereiding met onze partners, gingen in het najaar van 2021 de werkzaamheden op de A.C. de Graafweg van start. Het is fijn dat deze belangrijke verkeersader voor de regio nu dan echt officieel geopend is. En belangrijker: nog veiliger is voor alle weggebruikers”, aldus gedeputeerde Jeroen Olthof.
Herinrichting A.C. de Graafweg
De afgelopen jaren hebben de provincie Noord-Holland, Boskalis, PWN en hun partners en onderaannemers samen hard gewerkt om de A.C. de Graafweg (N241) opnieuw in te richten en veiliger te maken voor alle weggebruikers. De A.C. de Graafweg verbindt de N242 met de A7 en loopt door de gemeenten Heerhugowaard, Opmeer en Medemblik en langs de gemeente Hollands Kroon. De A.C. de Graafweg stond lange tijd bekend als een gevaarlijke weg, met een smalle rijbaan en scherpe bochten die niet meer voldeden aan moderne veiligheidseisen. Tijdens de herinrichting is de weg verbreed en zijn er maatregelen getroffen om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Zo is onder andere de scherpe S-bocht bij Wognum vervangen door een rotonde met een nieuwe weg, zijn de fietspaden langs het hele traject verbreed en verder van de rijbaan af geplaatst. Tegelijkertijd zijn de drinkwatertransportleidingen vervangen en voor een deel verlegd. De nieuwe leidingen kunnen de komende 100 jaar mee. Ook is het stroomnetwerk uitgebreid.
CO2-reductie
Tijdens de herinrichting is gebruik gemaakt van milieuvriendelijke innovaties, zoals een elektrische asfaltset en een elektrische kraan. Ook is er een nieuw asfaltmengsel gebruikt dat op een lagere temperatuur wordt gemaakt en verwerkt dan voorheen. Hierdoor wordt er minder CO2-uitgestoot.
Restwerkzaamheden
Tot eind 2024 worden er nog een aantal restwerkzaamheden uitgevoerd, waaronder het planten van bomen op verschillende plekken langs de weg. Verder wordt er tussen de rotonde Wognum en de rotonde Tramweg nog gewerkt aan het fietspad. Daarom geldt tot week 46 een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur.