In het eerste halfjaar van 2025 ging 3,5 procent van de bestedingen aan voedsel in de Nederlandse supermarkten naar producten met een biologisch keurmerk. In totaal werd er 820 miljoen euro aan uitgegeven. In de periode 2018-2024 was dat gemiddeld 3,0 procent.
Biologische eieren op 1
Bij eieren is van alle productgroepen naar verhouding het grootste deel van de verkopen biologisch. In de eerste helft van 2025 was dat 17,3 procent.
Op de tweede plaats staat koffie en thee met 6,5 procent gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 5,5 procent. Dranken hebben met 1,6 procent het laagste aandeel biologische verkopen.
Koffie en thee
In een vergelijking tussen 2018 en 2024 is het aandeel biologische verkopen bij eieren het meest gestegen, van 13,2 naar 17,4 procent. Koffie en thee volgen op de tweede plaats van 3,7 naar 6,0 procent.
Biologische vis heeft door de jaren heen een grote groei doorgemaakt. In het eerste halfjaar van 2025 vergeleken met de eerste helft van 2024 steeg het aandeel van 2,5 naar 3,2 procent.
Dalers zijn er ook
Voor houdbare producten, vlees en zuivel is het aandeel biologische verkopen in 2024 echter kleiner dan in 2018. De verkoop van biologische houdbare producten daalde van 3,0 naar 2,5 procent, van biologisch vlees van 3,0 naar 2,6 procent en die van zuivel van 4,3 naar 4,0 procent.
Bron: CBS