Alkmaar zet in op digitale hulpverleners ter versterking weerbaarheid van lokale mkb-bedrijven
De gemeente Alkmaar gaat lokale mkb-ondernemers ondersteunen bij het verbeteren van hun digitale veiligheid via digitale hulpverleners (DHV). Deze rol is bedoeld om ondernemers te helpen digitale veiligheidsincidenten in hun bedrijf op tijd te herkennen en aan te pakken. De gemeente hoopt dat ondernemers hierdoor actie ondernemen en deze kans aangrijpen om bewustwording te vergroten en hun bedrijf te beschermen tegen digitale dreigingen.
Een digitale hulpverlener, of DHV’er, is iemand binnen een organisatie die getraind is om digitale veiligheid te bevorderen en collega’s te ondersteunen bij technologische vraagstukken en incidenten. Vergelijkbaar met een BHV’er (Bedrijfshulpverlener) voor fysieke noodgevallen, richt een DHV’er zich op digitale incidenten en veiligheid. In plaats van een IT-expert, die voor veel mkb-ondernemers vaak te kostbaar is, is de DHV’er een interne medewerker die getraind is om digitale gevaren, zoals phishing en fraude te herkennen. Bij incidenten biedt de DHV’er directe hulp aan collega’s en zorgt voor snelle melding bij de juiste IT-afdeling of externe experts.
Gratis training
“We willen mkb-ondernemers met een digitale hulpverlener beter helpen voorbereiden op de toenemende digitale dreigingen,” zegt van den Heerik, projectleider digitale weerbaarheid en cybercriminaliteit bij de gemeente Alkmaar. “Het is van belang dat mkb-bedrijven digitale criminaliteit serieus nemen. Door een interne medewerker op te leiden als DHV’er, kunnen zij snel en effectief reageren op incidenten zonder grote investeringen. De training is gratis. We hopen mkb’ers hiermee te helpen om hun bedrijf en medewerkers beter te beschermen.”
Ze vervolgt: “Een belangrijk onderdeel van de rol van de digitale hulpverlener is het bevorderen van een cultuur waarin digitale veiligheid open besproken wordt. Dit houdt in dat medewerkers zonder angst digitale dreigingen kunnen melden en dat er continu aandacht is voor het verbeteren van de digitale weerbaarheid. Hierdoor wordt niet alleen de drempel om incidenten te melden verlaagd, maar ook de digitale veiligheid van de organisatie versterkt.”
IT-kennis is niet vereist
Het proces start met het kiezen van geschikte kandidaten binnen de organisatie. IT-kennis is niet vereist, maar empathisch vermogen, goede communicatie en een oplossingsgerichte houding zijn belangrijk, zodat de DHV’er toegankelijk is voor collega’s. Na de selectie volgen zij een korte training over de basisprincipes en vaardigheden om digitale incidenten effectief aan te pakken.
Het bewustzijn van de rol van de DHV’er binnen mkb-bedrijven is belangrijk. Dit wordt gestimuleerd door interne campagnes, workshops en updates. Zo weten alle medewerkers wie de DHV’er is en hoe ze deze kunnen bereiken in bij een incident. Het regelmatig testen en verbeteren van de vaardigheden van de DHV’er, met feedback van collega’s en de DHV’ers zelf, is belangrijk om de rol continu te optimaliseren.
Bijeenkomst in Alkmaar
De bijeenkomst voor het DHV-initiatief vindt plaats op 23 oktober in het AZ-Stadion Alkmaar (AFAS).
Tijdens de bijeenkomst, die duurt van 19:15 tot 21:30, leggen medewerkers van de gemeenten, politie en Cyberveilig Nederland uit waarom digitale veiligheid belangrijk is. Xander Koppelmans, die zijn bedrijf verloor door een hack, vertelt over zijn ervaring om het belang van dit initiatief te benadrukken.
Alle mkb-ondernemers uit Alkmaar zijn welkom. Voor aanmelden of vragen voor de bijeenkomst in Alkmaar stuur je een mail naar dhv@alkmaar.nl.
Programma:19:00-19:30 Inloop
19:30-20:00 uur: Erik de Jong – Cyberveilig Nederland
20:00-20:45 uur: Xander Koppelmans – Ervaringsdeskundige
20:45-21:00 uur: Lancering: de DHV’er
21:00-21:30 uur: Borrel