Achter de Schermen in de Alkenaer
Iedereen kent het lied ‘House for Sale’ dat door merg en been gaat, gezongen door Margriet Eshuijs. Prachtige herkenbare stem en veel te vroeg overleden. Samen met haar man Maarten Peters zat ik aan een heerlijke pizza van Thups. Hij schreef voor Liesbeth List, Willeke Alberti, Rob de Nijs en werkte met Frank Boeijen.
“Je hebt heel veel voor Margriet geschreven, wat zul je haar missen.’ ‘Ja zeker’, zegt Maarten. ‘We hebben ontzettend veel gedaan, gedeeld en we deden alles samen. Margriet was er op een gegeven ogenblik wel klaar mee met zingen. Ze wilde die hit op een gegeven moment ook niet meer doen, maar iedereen wil natuurlijk dat je dat wél zingt.
Toen zei ik tegen Margriet: “Weet je wat je doet, als het refrein komt, dan doe je parlando. Een voordracht techniek waarbij een tekst niet gezongen, maar gesproken wordt. Iedereen hoort in zijn hoofd jouw zin, terwijl jij praat. Hoe mooi is dat!
Maar toen het moment kwam, zong ze het toch. Iedere muzikant of artiest op het podium blijft kwetsbaar en onzeker. Zeker als ze de lat heel hoog leggen. Rob de Nijs… ook altijd doodzenuwachtig, welk optreden het ook was. En dan ging het doek open en dan bam! dan stond hij er.
Ik was gevraagd om op zijn begrafenis te zingen in DeLaMar samen met Claudia de Breij, Douwe Bob, Pascal van Bløf. In de kleedkamer spraken we over wie het langst met Rob had gespeeld, sommigen wel 40 jaar. Maar degene die het langst met hem heeft gespeeld, dat was ik. Vanaf mijn 15e. Ik woonde toen in Nijmegen en de bekende gitarist Wout Pennings vroeg of ik gitaar kon spelen bij Rob de Nijs. Ik deed toen al wat studiowerk en ik heb mezelf gitaar leren spelen. Dus wij naar België en ook nog voor televisie. Een snotaapie was ik.’ Maarten lacht.
‘Jammer’ zeg ik ‘dat de zaal niet helemaal uitverkocht is.’ Maarten kijkt mij aan en zegt: “Ik speel nooit voor de mensen die er niet zijn, dat is één van mijn motto’s.
Weet je, ik heb veel getoerd met Rob de Nijs. Veel geleerd ook. Als we speelden voor een zaal met duizend man en dan waren er drie stoelen niet bezet, dan zei hij; ” Ja jóngens, hoe kan het toch dat de zaal niet vol zit”. Dan zeiden wij “Kom op Rob, misschien waren die mensen ziek of zo.’ En Rob weer: ‘Maar ja, dan moeten er toch andere mensen op die stoelen gaan zitten.’ Dat ging nog zo even door. Of we speelden voor een bomvolle zaal en de mensen stonden op de banken. En Rob zag in zijn ooghoek, dat iemand in zijn stoel bleef zitten. Die duizend man vergat hij dan en begon over die ene persoon. Misschien had die wel buikpijn of zo probeerden wij nog. Tevergeefs.’
Zijn fans van het eerste uur druppelen binnen. Fans die naar ieder optreden gaan. Die kijken naar Maarten en hem willen vangen met hun blik. Maarten betoverde de bijna volle salon met zijn prachtige liedjes in de voorstelling Bevroren Tranen.
Tussen de theaterkaarsen en oorlogsboeken zingt en vertelt deze zanger met zijn warme stem het verhaal van de oorlog. Van de concentratiekampen. Van de hoop, de moed, het verdriet. Maarten Peters slaat met zijn teksten een arm om de overlevenden en nabestaanden van vervolging en verzet. Hun leed kunnen we niet delen, hun tranen niet wegnemen maar met zijn liederen kunnen bevroren tranen worden ontdooid. Als hij het woord ‘liefste’ zingt, kijk hij even liefdevol omhoog naar haar, zijn lief.
Bevroren tranen als ik in je ogen kijk
Bevroren tranen ontsprongen
in een andere tijd
Toen de wereld was verdwaald
Heb jij haar teruggehaald
Weet dat ik hier naast je sta
Weet dat wij hier naast je staan.
Na afloop, rond middernacht, brachten we al pratend de instrumenten en requisieten naar de Volvo. ‘Tja, dat deden Margriet en ik ook altijd samen. Fijn dat je even helpt. Wat galmt het hier trouwens lekker in de Singelgarage…’
House for sale
You can read it on the sign
House for sale, it was yours and it was mine
And tomorrow some strangers
Will be climbing up the stairs
To the bedroom filled with memories
The one, we used to share
Marina Numan
Komende week in de Alkenaer:
- 17 mei: Luuk Ransijn
- 18 mei: La Gringa
- 25 mei: Bart Chabot
- 30 mei: Britta Maria en Maurits Fondse
Voor tickets en info: www.alkenaer.nl