NOORD-HOLLAND – Nergens in Nederland is de interesse in microcars zo groot als in Noord-Holland. De groep die er al eentje bezit is weliswaar nog klein (wel het grootst van heel Nederland), maar ruim een kwart van de Noord-Hollanders overweegt er eentje aan te schaffen. Dat blijkt uit onderzoek van micromobiliteitsplatform MicroMobiel.nl onder 1250 Nederlanders.
Volgens Frank Breukelman, oprichter van MicroMobiel.nl, sluit dit naadloos aan bij de stedelijke context: “In een provincie met drukke steden als Amsterdam en Haarlem speelt de microcar precies in op de behoefte aan compacte en wendbare mobiliteit. Je hebt minder zorgen over parkeren, je komt overal makkelijk tussendoor en voor korte ritten binnen de stad is het een heel efficiënt vervoermiddel. Dat verklaart waarom Noord-Holland ook qua bezit al vooroploopt.”
Bekijk hier alle cijfers (o.a. per leeftijdsgroep en provincie)
Microcar populairst in Laren
Het onderzoek in Noord-Holland maakt deel uit van een landelijk onderzoek van MicroMobiel.nl onder 1250 Nederlanders. Landelijk zegt één op de vijf inwoners een microcar interessant te vinden, waarvan de helft er zelfs al eentje bezit of serieuze aankoopplannen heeft. Uit eerder onderzoek van het platform bleek al dat er inmiddels bijna 24 duizend rondrijden in Nederland, een stijging van 38 procent in vijf jaar tijd. In Noord-Holland is de brommobiel het populairst in de gemeenten Laren en Blaricum.
Vervanger voor ‘gewone’ auto
De rol van de micro-auto binnen het huishouden blijkt sterk te verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo zien jongeren het veelal als alternatief voor de fiets of als tweede auto. Alle andere leeftijdsgroepen zien het echt als volwaardig alternatief voor de huidige eerste/enige auto. Dat verraste ook Frank Breukelman, oprichter van MicroMobiel.nl, maar het is volgens hem ook wel te verklaren:
“De meeste Nederlanders rijden gemiddeld maar zo’n 30 kilometer per dag, vaak binnen de eigen stad of het dorp”, zegt Breukelman. “Dat betekent dat het gros van onze dagelijkse ritten uitstekend met een microcar gemaakt kan worden. En vooral in drukke steden is het gewoon een heel praktisch vervoersmiddel.”