Proef met drone bij wegincidenten N9 geslaagd, uitbreiding volgt

Door de Redactie · 26 december 2025

De eerste testen met het inzetten van een drone bij een pech- of ongeval op weg en water zijn succesvol verlopen. Tijdens deze testen werd de drone bij de Kooybrug in Den Helder bestuurd door een dronepiloot die met afstandsbediening in de hand op dezelfde locatie stond.

De komende maanden testen de Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en Nationaal Dataportaal Wegverkeer om de drone te besturen op afstand; de dronepiloot bestuurt de drone vanaf de computer. Het doel van de proef is om te onderzoeken of door drones sneller hulp geboden kan worden bij incidenten. De weg of vaarweg is hierdoor dan eerder vrij en informatie in navigatiesystemen snel up-to-date. De proef duurt tot april 2026.

Proefvluchten
De aankomende maanden zijn er opnieuw proefvluchten rondom het kruispunt van de Kooybrug, op de N9, N99, de N250 en het Noordhollandsch Kanaal in Den Helder. Dat gebeurt met name op werkdagen en niet in de nacht. Gekeken wordt of de drone bij een melding van een incident zelfstandig, binnen enkele minuten, op de incidentlocatie kan zijn om live-beelden te delen met de meldkamer of verkeerscentrale. In de ideale situatie is dat nog voor de hulpdiensten ter plaatse zijn. De drone kan namelijk vliegensvlug naar de locatie van het incident en komt geen drukte onderweg tegen.

Tijdens de vlucht bedienen gecertificeerde dronepiloten de drone via een computer. Met beelden vanuit de lucht kan de verkeerscentrale direct inschatten wat nodig is om het incident af te handelen. Denk aan het oproepen van een bergingsauto of een wegdekreiniger als er bijvoorbeeld olie op de weg ligt. De drone heeft een bereik van 15 kilometer, omdat het om een proef gaat vliegt die drone niet verder dan 2 kilometer vanuit zijn basisstation bij de Kooysluis. De drone is herkenbaar door de geel/blauwe strepen van Rijkswaterstaat.

Beter voorbereid
Naast de voordelen, veiligheid en techniek wordt onderzocht of de data die drones leveren waardevol is voor navigatiediensten zoals Google Maps en Tom Tom. Als dat zo is, dan verschijnt informatie over afsluitingen of files sneller in navigatiesystemen. Hierdoor kunnen weggebruikers beter voorbereid de weg op.

Als de proef goed verloopt, kan de provincie de drone ook bij echte incidenten inzetten in het testgebied. Daarnaast onderzoekt de provincie of een drone bruikbaar is om bijvoorbeeld de kwaliteit van de belijning op de weg te meten of voor het beheer en onderhoud van (vaar)wegen of bijvoorbeeld bruggen.

Geen speciale wet- en regelgeving
Verwacht echter niet dat binnenkort de drones u om de oren vliegen, want dat gaat nog even duren. Op dit moment is er namelijk nog geen speciale wet- en regelgeving voor op afstand bestuurde drones en de verwachting is dat die er niet voor 2030 is. Daardoor kunnen drones nog niet op grotere schaal ingezet gaan worden voor de afhandeling van incidenten.

Archief

error: Jammer joh!