REGIO – Nu de klok in de nacht van zaterdag 25 op zondag 26 oktober 2025 wordt teruggezet, worden fietsers in Nederland de dupe van een plotseling donkere avondspits. De combinatie van invallende duisternis en druk verkeer creëert een levensgevaarlijke cocktail.
Andere kijk op fietsverlichting
Ziemi, een startup uit Delft, roept op tot een andere kijk op fietsverlichting. “Een vast voor- en achterlicht is niet meer genoeg als je van opzij onzichtbaar bent,” stelt uitvindster Luci Santema. Uit onafhankelijk TNO onderzoek blijkt dat het verlichten van de bewegende benen de fietser 52% eerder zichtbaar maakt, en je bent maar liefst 24% eerder herkenbaar als fietser. Elke seconde eerder zichtbaar en herkenbaar telt!
In 2024 kwamen in Nederland 246 fietsers om het leven in het verkeer. Daarnaast belandt een alarmerend aantal van 74.000 fietsers op de spoedeisende hulp, waarbij een aanzienlijk deel van de ongevallen plaatsvindt in de schemering of in het donker. Bij de meest fatale botsingen is een aanrijding met een motorvoertuig betrokken, die vaak plaatsvindt op kruispunten waar zichtbaarheid van opzij cruciaal is. Organisaties als Veilig Verkeer Nederland en SWOV waarschuwen al jaren voor de verhoogde risico’s direct na het ingaan van de wintertijd. Het probleem is de beperkte zichtbaarheid. Een traditioneel voor- en achterlicht maakt een fietser zichtbaar van voren en achteren, maar juist op kruispunten en bij afslaand verkeer (waar de meeste en ernstigste aanrijdingen gebeuren) is een fietser van de zijkant nagenoeg onzichtbaar.
De oplossing: verlicht de fietser, niet de fiets
Luci Santema, die tijdens haar afstuderen aan de TU Delft, zag dit probleem en ontwikkelde een oplossing: Biomotion-verlichting Ziemi. In plaats van een statisch licht op de fiets, verlichten deze lampen de bewegende benen van de fietser zelf. “Het menselijk brein is extreem goed in het herkennen van een menselijke beweging. Door de trappende benen te verlichten, zien automobilisten niet zomaar een lichtpuntje, maar herkennen ze direct dat er een fietser aankomt.” Ruim 98% van de gebruikers voelen zich direct veiliger in het verkeer tijdens het donker blijkt uit eigen onderzoek.
Uiteraard blijft een voor- en achterlicht op de fiets verplicht.
