Algemeen · 17 november 2023

Sinterklaasbudget onder druk: één op de vier Nederlanders bezuinigt op giften

Nederland zal nog langere tijd in een recessie blijven en daarom neemt ruim een ​​kwart van de Nederlandse bevolking zijn toevlucht tot het kopen van Sinterklaas. Dit blijkt uit een onderzoek naar het koopgedrag van Sinterklaascadeaus in Nederland, uitgevoerd in opdracht van winkelketen BoekenVdeel. Terwijl aanstaande zaterdag Sinterklaas in Gorinchem arriveert, zeggen ruim vier op de tien Nederlanders dit jaar meer aandacht te zullen besteden aan kortingen en speciale aanbiedingen bij het kopen van Sinterklaascadeaus.

Ruim een ​​kwart van Nederland vermindert Sinterklaascadeaus
Nederland bereidt zich voor op de komst van Sinterklaas en daarom heeft winkelketen BoekenVdeel besloten het koopgedrag van mensen tijdens het Sinterklaasseizoen te onderzoeken. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1031 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst 27% van de respondenten geeft aan dit jaar de Sinterklaascadeaus te zullen verminderen vanwege de verzwakkende economie. Kortingen en promoties staan ​​dit jaar dan ook bovenaan het verlanglijstje van de Kerstman. Duidelijk werd dat 41% van de Nederlanders, vooral dertigers en gezinnen met kleine kinderen tot 12 jaar, vooral geïnteresseerd is in aanbiedingen, kortingen en brochures.

Voorkeur voor variatie en betaalbaarheid
Sinterklaas heeft dit jaar geen zin om veel winkels te bezoeken, maar winkelt liever in een winkel met een groot assortiment en meerdere betaalbare producten. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders (51%) het prettig vindt als een winkel een groot assortiment heeft, zodat zoveel mogelijk Sinterklaascadeaus in dezelfde winkel gekocht kunnen worden. Vooral Nederlanders tussen de 30 en 39 jaar (69%) hechten veel belang aan een grote verscheidenheid aan producten. Gezinnen met kinderen (69%) geven er ook de voorkeur aan om zoveel mogelijk artikelen van hun verlanglijstje in dezelfde winkel af te vinken. Opvallend is dat dit ook van belang is voor Nederlanders met een voltijdbaan: 61% geeft aan hier veel belang aan te hechten. 44% van de Nederlanders geeft aan liever meerdere betaalbare Sinterklaascadeaus te kopen dan één duurder cadeau. Dit geldt vooral voor Nederlanders tussen de 30 en 49 jaar (55%), maar ook voor gezinnen met kinderen tot en met 17 jaar (54%).

BoekenVoordeel
Het Sinterklaasonderzoek is uitgevoerd door PaneelWizard op aanwijzing van BoekenVoordeel. Met ruim 40 jaar ervaring als grootste winkelketen van Nederland en België op het gebied van betaalbare boeken, biedt deze unieke winkelformule naast (kinder)boeken een uitgebreid assortiment hobbyartikelen, puzzels, spelletjes en speelgoed, films, wenskaarten, maar ook agenda’s en kalenders. Daarnaast zijn er altijd kortingsacties en aanbiedingen beschikbaar voor de klant, zoals kortingen tot 50% en zeer scherpe prijzen op diverse producten. Dit maakt BoekenVdeel de winkel waar Sinterklaas zijn verlanglijstje succesvol kan vervullen.

error: Content is protected !!